Reis ümber Hiiumaa

Räägiks siis väike jutu meie ringkäigust Hiiumaal, et järgmistel saare külastajatel oleks lihtsam päevaplaani teha.
    Läksime siis auto ja nelja täiskasvanuga.Väljusime 09.08.2014 kell 11.30 Rohuküla sadamast. Praam sõidab Heltermaale tund ja 15 minutit ehk maabusime 12.45. Praam ise oli väike aga meeldiv, saime korralikult kõhud täis ja jäi aega veel ka merd nautida. Praamilt maha sõites sõitsime otse Suuremõisa poole(esimesest ristist vasakule), praktiliselt teeristil asus Pühalepa kirik(tasuta). Kirik oli küll väike ja tagasihoidlik, kuid ilus. Kirikust veidi Käina poole sõites on tee ääres Suuremõisa lossi. Hoone on vana ja seestpoolt näha ei saa, kuid ümber selle saab teha väikse jalutuskäigu, hoovipealt leidsime ka väikse vana võllakiigu, millega veidi kiikusime. Edasi sõitsime Kärdla poole, peatusime suuremas toidupoes, kuna edasiste poodide asukohti me ei teadnud. Päris linna jõudes käisime Hiiumaa muuseumis(2€). Plaanikohaselt pidi järgmiseks peatuspaigaks olema Kärdla kraater, kuna GPS seda kohta ei leidnud siis otsustasime kohalikelt abi paluda, esimene ettejuhtuv härra aga ütles, et koht on kinni kasvanud ja hooldamata, seega pole seal midagi vaadata. Otsustasime siis suuna Tahkuna tuletorni poole võtta. 6,6km pärast jääb tee peale Ristimägi, eeldasime, et seal on vaid paar vana ristikest, kuid tegelikult läheb tee koos ristidega metsa sisse üpris pikalt, riste on palju ja väga erinevaid. Võimalusel kindlasti külastada. Sõitsime siis edasi ja järgmiseks külastuskohaks sai Mihkli talumuuseum(2€). Meid võeti meeleldi vastu ja lasti õue peale eksponaate vaatama. Taustaks kutsuti ka pillimees mängima. Väga meeldiv talu ja talurahvas. Sõitsimegi siis veel veidi põhja poole edasi ja olimegi Tuhkuna tuletornis. Otsime kolme tuletorni komplektpileti ehk 5€. Torni ronimine võttis küll esialgu võhmale kuid vaade selle eest oli imetlusväärne. Torni kõrvale jääb ka Estonia parvlaeval hukkunud laste mälestusmärk. Tagasiteel hakkasime otsima Hiiumaa Militaarmuuseumit, algul pöörasime ekslikult vasakule ning sõitsime mööda kruusateed u 1–2km ja jõudsime vanade maha jäetud punkrite juurde, kuid saime kohe aru, et see pole ikka kõige koht. Sõitsime siis tagasi suurele teele ja sealt edasi, jälgides pruune silte. Veidi maa pärast oligi silt suunaga paremale Militaarmuuseumi. Pilet oli 2,5€, kuid selle eest oli vaadata küllaga. Oli väiksemaid eksponaate, relvad, riided, trükimasinad jne, kuid oli ka suuremaid, autosid ja soomukeid. Viimastesse sai ka sisse ronida. Kui kõik vaadatud võtsime suuna edasi Kõrgessaare poole. Veidi enne Reigi kirikut jäi aga tee ääres silma väike puidus Eifeli torn, millel silt 2km paremale. Siis tuli meil kõigil meelde see vanahärra kes kõiksugu võimalike asju puust kokku meisterdas. Plaanis seda külastada polnud, kuid mõtlesime siiski läbi hüpata. Koha peal ootas meid juba kaugelt paistev torn ja Pipi segasummasuvilat meenutav aed (1,5€) Kõik võimalikud kohad olid täis ehtiatud erinevaid puidust maju, sildu, kiikesid, onne jne. Uhesõnaga väga lahe koht ja autosid oli rohkem kui mõne tuntud vaatamisväärsuse juures. Järgmisena jäid tee äärde Reigi kirik ja Kõrgessaare. Kiirustasime neist läbi ja otsisime ülesse need ‘laulvad liivad’. Jalutasime rannas pikalt, kuid midagi ebatavalist võrreldes muude randadega me ei märganud. Võtsime siis suuna järgmise tuletorni juurde, Kõpusse. Torn on ilus ja massiivne. Trepp ülesse oli küll paras katsumus kuid seda väärt. Kuna kõhud olid juba üpris tühjad siis võtsime kõrvalt kohvikust maitsvat kooki ja kohvi. Edasi sõitsime Ristna tuletorni. Vaade oli samuti ilus, nii merele kui ka Kõpu tuletornile. Kell oli juba 7 saanud ja oligi paras aeg ööbimiskohta otsima hakata. Olime juba eelnevalt uurinud ja välja otsinud ilusa koha, Hirmuste RMK telkimiskoha. Kohale jõudes ei pidanud me pettuma. Väga ilus koht mere kaldal, kus oli 5 puidust lauda koos grillimiskohaga. Kõik kohad olid üksteises veidi eemal ja erladatud, nii et teisi seltskondi ei pannud tähelegi. Puud olid küll kuurist otsas kuid sellest olime juba varem teadlikud ja võtsime kotis sütt ise kaasa. Saime ilusti grillitud ja olime päevaga rahul.
    Järgmine päev oli meil plaanitud lühemalt, kuna hilisemad praami piletid olid juba varakult välja ostetud. Heltermaa poole tagasi tõitsime teiselt poolt saart. Otsustasime minna ikka otsemat teed, kuid sattusime suure killustikuga kaetud kitsale metsarajale kus just tihti ei sõideta. Kui matkasõidukiks Hiiumaal pole just maastur siis soovitan minna pigem väikse ringiga ja korraliku teed mööda. Jõudsime taas Kõpu tuletornini ning kuna kõhud olid tühjad otsustasime meeldivast kohvikust uuesti läbi astuda ja salatit võtta. Kui toidu kätte saime siis olid meil silmad suured, salatiks küll seda nimetada ei saanud. 4€ eest saime ühe tükkideks lõigatud tomati ja tükikese mozzarella juustu, kõhtu me sellest täis igatahes ei saanud. Peale sööki edasi sõites jäi esimesena tee äärde Vanajõe org. Org ja õpperada selle ümber on väiksed, nii et palju aega jalutuskäigule ei kulu. Kuna saare lõunatipus midagi erilist vaadata pole suundusime Kassari poolsaare poole. Külastasime Orjaku õpperada ja vaatetorni kus avaldus väga ilus vaade. Edasi sõites tuleb kohe Sääre trip. Autoga sinna väga lähedale ei saa ja jalutuskäik tee lõpuni võtab päris palju aega(tee u 3km), seega tasub aega varuda. Käina poole edasi sõites jääb tee peale ka Kassari kabel ja Hiiu vill, mida me kahjuks kiirustamise tõttu ei külastanud. Käinas aga külastasime kardirada(5ringi/6€). Siis oligi meie saarering tehtud ning suundusime taas Heltermaa poole. Jõudsime ilusti 14.30 praamile.
  Üldkokkuvõttes jäid kõik reisiga väga rahule ja kindlasti kasutame ka edasi EMK telkimisalas, mis on hästi hooldatud ja ilusates kohtades.

Kokkuvõttes sõitsime 266km 30€
  piletid vaatamisväärsustesse 13€/inimene (ilma kardisõiduta)
  praamipiletid 46€ 4inimest ja auto (edasi-tagasi)
Kokku 32€ inimene + söögid

Hiiuma tripi fail vaatamisväärsuste nimekirja ja infoga